Toonbeeld van luxueuze klasse | Het Nieuwsblad

2022-09-02 21:25:15 By : Ms. Vivi ShangGuan

Imposant herenhuis balanceert tussen authentiek en modern

Architect Birgitte Cools woont sinds vier jaar samen met haar man Hans Fossez en hun twee dochters in een imposante herenwoning in Roeselare. ‘Toen we het huis voor het eerst zagen, waren we meteen verkocht. Het schrijnwerk, het glas in lood, al die originele aspecten trokken ons enorm aan.’

Het grote huis dateert uit 1875. De lange, smalle magazijnen naast het huis zijn omgebouwd tot kantoren en ook de voormalige ambachtelijke schrijnwerkerij achter het huis kreeg een andere bestemming. Het schrijnwerkerverleden is duidelijk voelbaar in allerlei prachtige details in het huis zoals de trapbalustrade, de lambriseringen en de houten deuren.‘Het huis was in een relatief goede staat toen wij erop botsten, hoewel het jarenlang heeft leeggestaan. Een conciërge die in een kleine aanbouw woonde, verwarmde het huis regelmatig. Er waren hier en daar wel onderhoudswerken gebeurd, maar dat was niet met de grote middelen.’Dus is Birgitte er zelf in gevlogen. Daarvoor moest ze eerder de interieurvormgeefster in zichzelf loslaten dan de architect: ‘Structureel zijn alle ruimtes bijna volledig hetzelfde gebleven.’ Het kwam er dus op aan de aankleding van de ruimtes te verfijnen. ‘Maar ik doe dat enorm graag: zelf houten bankjes ontwerpen –?zoals die in onze leefruimte?–, kasten uittekenen, kleuren en gordijnen kiezen.’Grootse sfeer De hal ademt luxe en statigheid. Een grote spiegel, met originele kandelaars, luistert de gang op. Vier grote dubbele deuren geven uit op de verschillende vertrekken. De plafonds zijn bijna vier meter hoog. De grove, zwarte tapijten passen perfect bij de zwart-wittegels.Vooraan de woonst zijn de bureaus van Birgitte en Hans gevestigd: de bureaumeubelen zijn nieuw en op maat gemaakt, maar ze zien er oud uit. Zo passen ze perfect bij de sfeer van het huis. Aan Birgittes bureau grenst een ruimte met lange tafel en piano voor allerlei bijeenkomsten. In die twee plekken vallen de lichtarmaturen meteen op. Het zijn grote kappen die aan de buitenkant donkerbruin en binnenin goudkleurig zijn. ‘Het zijn exemplaren van het Kortrijkse bedrijf Labeeuw. Je kunt lampkappen laten maken in de kleur en vorm die je verkiest. Ik vind verlichting uiterst belangrijk als sfeerschepper.’ Dat is duidelijk, want in zowat elke plek van het huis steelt de verlichting een deel van de show. In de woonkamer, bijvoorbeeld, waar de stijl van een oud herenhuis is bewaard, hangt een moderne versie van de kristallen luchter: een opvallend zwart exemplaar.De hal geeft ook toegang tot de trap, met fijn afgewerkte houten balustrade. Halverwege de trap zien we een groot glas-in-loodraam dat het huis zo mogelijk nog meer karakter geeft.Authentiek versus modern ‘Als architect doe ik veel renovaties’, aldus Birgitte. ‘Ik vind dat altijd een uitdaging: de authentieke elementen van een oud pand opsporen en extra in de verf zetten, en daarnaast ook moderne elementen toevoegen.’ Birgittes eigen woonst is een voorbeeld van die evenwichtsoefening tussen authentiek en modern.De keuken is strak en modern maar de vloer is nog de oude, charmante tegelvloer. Ook boven vinden we voorbeelden: de douchekamer trekt de aandacht door een speciale vrijstaande douche van ontwerper Philippe Starck, maar de kamer is tegelijk heel warm dankzij de oude houten plankenvloer. Een statige kamer omgevormd tot saunaruimte is een van de geliefde plekken van het gezin geworden: ‘De grote inloopdouche hier wordt het meest gebruikt.’ Ook de tweede badkamer, met bad en dubbele wasbak, is modern ingericht, maar in harmonie met het karakter van de woning.Leuk detail in de twee badkamers: de drie ronde matjes die schijnbaar nonchalant op de vloer zijn gestrooid. ‘Mijn man Hans werkt voor Balta, een bedrijf dat onder meer tapijten produceert’, vertelt Birgitte. ‘Ik zit dus aan de bron voor mooie dingen.’Een leuke ruimte, waar het tijdens ons najaarsbezoek nog heerlijk warm is dankzij de zon, is de orangerie achteraan het huis. ‘Oorspronkelijk stond hier een houten orangerie maar die hebben we vervangen. Hier eten we meestal met ons vieren. Ontbijten ’s ochtends doen we aan het eiland in de keuken.’ De orangerie wordt verder gebruikt voor een aperitiefje wanneer er bezoek is: een oude koelkast van Bosch, een erfstuk van Birgittes grootmoeder, doet dienst als originele barkast. In de orangerie staat ook de bench van de hond des huizes, Jules. Aan de orangerie grenst een kleine stadstuin.Durven Birgitte heeft in haar woonst resoluut de kaart getrokken van de warme kleuren. ‘In een huis als dit mag je er niet voor terugdeinzen om donkere kleuren te gebruiken.’Boven is rood de accentkleur die overal terugkeert: ‘Er zijn drie kleuren die echt blijvend zijn: rood, wit en zwart. Ik gebruik ze dan ook graag.’ De slaapkamer van Birgitte en haar man is opgeluisterd met rode kasten aan beide kanten van het bed. ‘Dat zijn ingebouwde kasten waarvan we de deurtjes hebben verwijderd. Het geheel is rood geschilderd.’Birgitte en haar gezin wonen sinds vier jaar in hun herenwoning, ervoor woonden ze een drietal jaar in een loft. ‘We zijn in totaal al drie keer verhuisd, we houden daar wel van. Eerlijk? Het begint al weer een beetje te kriebelen. We zouden graag eens een huis bouwen, dat hebben we nog niet gedaan. Het lijkt me leuk om eens vanaf nul te beginnen.’Tips van de bewoners Kies een architect met wie je overeenkomt. Een klik, al bij de eerste afspraak, is belangrijk.Authentieke elementen die charme hebben mag je best benadrukken. Om het geheel losser te maken, kun je nieuwe elementen toevoegen.Durf voor kleur te kiezen en besteed aandacht aan de juiste verlichting.

Wil jij toegang tot alle artikels van Het Nieuwsblad? Duik in onze plusartikels en lees er elke maand 3 naar keuze gratis.